NL FR ENG
p. 2
Muzikanten

Lore Binon begon haar muzikale loopbaan als violiste. In 2008 vervolmaakte zij haar masteropleiding viool bij Yuzuko Horigome aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Ze werd laureate van verschillende concoursen, waaronder Jong Tenuto en Dexia Axion Classic. Gaandeweg nam de passie voor de stem echter de bovenhand. Lore behaalde – eveneens in Brussel - haar Bachelor Zang bij Beatrijs De Vos. Tijdens haar studies ontving zij de prijs Cardon, uitgereikt door het Koninklijk Conservatorium van Brussel, voor uitzonderlijke resultaten. Aan de Escola Superior de Musica de Catalunya in Barcelona studeerde ze verder en ze beëindigde haar Master Zang magna cum laude aan het Conservatorium van Amsterdam bij Valérie Guillorit. Tegenwoordig wordt ze gecoacht door Margreet Honig.

Lore koestert een grote liefde voor het liedgenre. Zo concerteerde ze in het Muziekgebouw aan ‘t Ij binnen de serie ‘Grote Zangers’. In Engeland was ze te gast op het prestigieuze Oxford Lieder Festival en maakte ze haar opwachting op het festival van Chipping Campden en in Wesley Chapel in Harrogate. Verscheidene masterclasses bij onder meer Udo Reinemann, Rudolf Janssen en Roger Vignoles blijven de liefde voor het genre voeden.

Lores hart klopt eveneens voor kamermuziek. Ze nam deel aan het Kamermuziekfestival te Schiermonnikoog (NL) en treedt dit seizoen aan op het Festival Consonances (FR).

Haar fijngevoelige en rijke muzikale persoonlijkheid maakt Lore tot een veelgevraagde soliste in binnen- en buitenland. Ze participeerde reeds in producties van ensembles als Ictus, Oxalys, Vlaams Radio Koor, Brussels Philharmonic Orchestra, het Spectra ensemble en vertolkte solopartijen in o.a. Die sieben letzte Worte unseres Erlösers, Magnificat (Bach), Brahms' Liebeslieder en Neue Liebeslieder, Dixit Dominus (Händel) en Lobgesang (Mendelssohn). Met dirigenten als René Jacobs, Hervé Niquet, Jos van Veldhoven en Michel Tabachnik bouwde ze intussen een mooie samenwerking uit. Dit seizoen maakte ze haar operadebuut in de rol van Barbarina (Le Nozze di Figaro) met het Freiburger Barockorchester onder leiding van René Jacobs. Ze trad herhaaldelijk op met Ictus en Rosas (Drumming van Steve Reich) en vervoegde een uitgebreide tournee met de Matthäus Passion.

Caroline Peeters (°1981) studeerde aan het conservatorium van Gent bij Philippe Benoit en het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Carlos Bruneel. Gedurende haar hele opleiding volgde zij eveneens privélessen bij Gaby Van Riet en masterclasses bij o.a. Emmanuel Pahud en Michel Debost .

Ze werd laureate van Axion Classic en de wedstrijden van Fontys, Rotary en Lions.

Caroline is eerste fluitiste bij Symfonieorkest Vlaanderen. Ze is eveneens een graag geziene gaste bij andere Belgische orkesten zoals De Filharmonie, Brussels Philharmonic en l'Orchestre Philharmonique de Liège. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt haar talent erkend: ze speelde in The English Chamber Orchestra en The London Philharmonic Orchestra met concerten in The Royal Albert Hall en een CD-opname in de Abbey Road Studios.

Regelmatige samenwerkingen met De Munt en Opera Vlaanderen tonen dat ze zich ook thuis voelt in het operarepertoire.

Naast het orkestwerk neemt kamermuziek voor Caroline evenzeer een belangrijke plaats in. Ze participeerde ze in een aantal internationale tournees, o.a. in Azië en Zuid-Amerika. Als freelance fluitiste speelt ze hedendaagse muziek bij het gerenommeerde Ictus-ensemble.

Kris Hellemans (°1982) trad voor het eerst de wereld van de muziek binnen op het moment dat zijn moeder hem als zesjarige accordeon leerde spelen. In de academie van Heist-op-den-Berg raakte hij dankzij Marc Claes snel gepassioneerd door de warme klank van de altviool en al spoedig ruilde hij zijn accordeon hiervoor in. Hij werd Laureaat van Axion Classics en vatte hogere muziekstudies aan bij Marc Tooten aan het Lemmensinstituut. Kris behaalde zijn bachelordiploma in Maastricht en zijn masterdiploma in Leuven, telkens met grootste onderscheiding.

Hij nam deel aan internationale masterclasses bij Paul Silverthorne, Vladimir Mendelssohn, Paul Coletti, Andreyi Viytovich, Tabea Zimmermann en andere topmusici. Bij Bruno Pasquier volgde hij een specialisatiejaar in Parijs.

Sinds 2006 is Kris Hellemans aanvoerder bij het Symfonieorkest Vlaanderen en concerteert hij als aanvoerder occasioneel in verscheidene andere Belgische orkesten.

Naast zijn orkestwerk profileert hij zich met veel passie als kamermuzikant. Hij volgde masterclasses kamermuziek bij grote namen als Artemis Quartett, Quatuor Danel, Heime Müller, Eberhard Feltz, Roger Chase en Renaut Capuçon. Met het Alfama kwartet, waarvan hij tussen 2008 en 2014 deel uitmaakte, concerteerde hij in talrijke grote zalen en kamermuziekfestivals in binnen- en buitenland.

Verder werd Kris als freelance kamermuzikant uitgenodigd door Prometheus ensemble, Spectra ensemble, Festival Est-Ouest en andere.

Als docent is hij actief op de internationale kamermuziek- en altvioolmasterclasses Musica Reservata.

Anouk Sturtewagen (°1984) begon viool te spelen op vierjarige leeftijd. Het grootste deel van haar jeugd bracht ze door op de muziekacademie, waar ze harp-, viool-, piano- en zanglessen volgde. Op haar achttiende besloot ze zich volledig te wijden aan de harp.

Onder begeleiding van achtereenvolgens Susanna Mildonian, Anne-Sophie Bertrand en Jana Bouskova aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, ontving Anouk in juni 2007 haar masterdiploma met grote onderscheiding. Ze volgde eveneens privéles in Lyon bij de befaamde Franse harppedagoge Germaine Lorenzini. In oktober 2008 behaalde ze een postgraduaat aan de Royal Academy of Music in Londen, waar ze een jaar studeerde bij o.a. Catherine White, Skaila Kanga en Karen Vaughan.

Anouk participeerde in talrijke internationale masterclasses, gegeven door gerenommeerde musici als Catrin Finch, Elisabeth Fontan-Binoche, Marie-Pierre Langlamet, Isabelle Moretti, Isabelle Perrin, Fabrice Pierre, Arielle Valibouse, Erika Waardenburg en het Danelkwartet.

Ze nam eveneens deel aan verschillende internationale wedstrijden. Zo werd ze in 2006 finaliste in het “Troisième Concours International de Harpe” in Rijsel, won ze de tweede prijs op de Rotary Wedstrijd 2005 in Gent, de eerste prijs op het “Concours Européen de Musique en Picardie” in 2002 en werd ze laureate van Jong Tenuto 2003.

Anouk concerteert regelmatig solo en in kamermuziekverband. Ze was soliste in concerto’s van Händel, Mozart en Debussy en vormde een vast duo met contrabassist Joost Maegerman.

Sinds 2004 is Anouk soloharpiste bij het Symfonieorkest Vlaanderen. Verder wordt ze als freelancer ondermeer gevraagd bij De Filharmonie, Brussels Philharmonic, De Munt, Orchestre Philharmonique de Luxembourg, Orchestre Philharmonique de Liège en Oxalys. Ze is als freelancer ook verbonden aan het Londense Royal Opera House Covent Garden, na een proefperiode in seizoen 2010-2011.

Voor muziekcentrum de Bijloke maakte ze in 2013 de muziektheatervoorstelling “Un ballet réaliste” ism duo Bilitis. In 2015 volgde “Tips and Tricks”, een voorstelling rond migratie met muziek van Joris Blanckaert en tekst van Sarah Eisa. Ze werkte op vrijwillige basis als programmator van het festival Tête-à-Tijd, dat in 2011 en 2012 plaatsvond in de straten van Sint-Joost ten Node. Anouk geeft haar passie voor de harp door als leerkracht in Academie De Kunstbrug in Gentbrugge.